רובוטקסי רובוטקסי

שיחת המשקיעים של טסלה: חזון לאוטונומיה, AI וצמיחה בהיקפים גדולים

בשיחת הרווחים האחרונה של טסלה הציג אילון מאסק מספר עדכונים ותובנות מרחיקות לכת, המציגים את האסטרטגיה של החברה בתחומי הרכב האוטונומי, הבינה המלאכותית (AI), האנרגיה הירוקה והייצור בהיקפים גדולים. הדיווחים כוללים נתונים על תוכניות ייצור ושיווק לטווח הקצר והבינוני, וכן הצצה לעתיד הרחוק יותר של טסלה – בו מאסק צופה מהפכה של ממש באופן שבו אנו מייצרים, נוסעים וצורכים אנרגיה.


1. אוטונומיה ובינה מלאכותית: "להכפיל פי 10 את ההשקעה"

אחד הנושאים המרכזיים שעלו בשיחה היה הדגש העצום שמאסק שם על טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית ועל בינה מלאכותית ככלל. לדבריו, טסלה "מכפילה פי 10 את ההשקעה באוטונומיה" – ביטוי שממחיש את היקף המשאבים והמחקר שהחברה מפנה לתחום זה. מאסק סבור כי בזכות AI ויכולות למידה עמוקה, טסלה יכולה לפרוץ קדימה ולהיות "שווה יותר מחמש החברות הגדולות בעולם גם יחד".

מעבר לפוטנציאל הפיננסי, מסמן מאסק את הנהיגה האוטונומית כבסיס לשינוי תפיסתי באופן שבו אנו נעים ממקום למקום – מרכבים בבעלות פרטית, אל עבר שירותי ניידות בקנה מידה עולמי (Mobility-as-a-Service).


2. גידול במכירות רכבים וייצור: יעד של 20%-30% עד 2025

בהתייחסות לתחזיות המכירות, מעריך מאסק כי טסלה תגדיל את היקף המכירות שלה ב-20% עד 30% בשנת 2025. עיקר הגידול יתבסס על שני נדבכים: כניסה לרמת מחירים נמוכה יותר (דגמים מוזלים) ושילוב הולך וגדל של יכולות אוטונומיות.

מאסק ציין כי כבר במחצית הראשונה של 2025, טסלה מתכננת להתחיל בייצור של דגם מוזל חדש – אולם הוא ייוצר על אותם קווי ייצור של הדגמים הקיימים, במטרה לחסוך עלויות ולהאיץ את כניסתו לשוק. עוד הכריז על ה"Cybercab" – רכב אוטונומי מלא המתוכנן לייצור בהיקף של כ-2 מיליון יחידות בשנה, החל מ-2026. הדגם הזה מיועד לשרת כשירות הסעות (Ridesharing) ולהדגים את החזון של טסלה לגבי העתיד האוטונומי.


3. FSD (נהיגה אוטונומית מלאה) ללא פיקוח: כבר ביוני 2025

אחת ההצהרות הבולטות של מאסק היא תוכנית החברה להתחיל הפעלות של נסיעות ללא פיקוח אנושי (Unsupervised FSD) כבר ביוני 2025, תחילה באוסטין, טקסס. בהמשך השנה צפויים ההסעים האוטונומיים להתרחב לאזורים נוספים בארה"ב, ובמקביל מבקשת טסלה אישורים רגולטוריים לאותן גרסאות תוכנה מתקדמות גם באירופה ובסין.

מבחינה רגולטורית, טסלה מצויה במגעים עם רשויות ברחבי העולם, בתקווה לקבל אישורים להפעלת מערכות FSD בפיקוח מופחת עד סוף השנה. אם תצליח בכך, תוכל לחזק משמעותית את מעמדה כמובילה עולמית בתחומי הנהיגה האוטונומית.


4. הרובוט האנושי Optimus: פוטנציאל הכנסה גדול יותר מהרכבים?

מאסק חזר והדגיש את חשיבות הפרויקט הרובוטי Optimus, אותו רואה טסלה ככלי לשיפור פסי הייצור שלה ואולי גם כאפיק עסקי בפני עצמו. הרובוט, שכבר מבצע חלק מהמשימות במעבדות הפנימיות של טסלה, עתיד להשתלב בפסי הייצור של החברה לקראת סוף 2024, כאשר היעד הוא גם להציע גרסה מסחרית חיצונית עד סוף 2025.

מאסק מאמין כי עם הזמן, תחום הרובוטים ההומנואידיים עשוי להפוך למקור הכנסות משמעותי אף יותר מתחום הרכבים החשמליים. הסיבה לכך טמונה באפשרות להשתמש ברובוטים למשימות מגוונות – החל משיפור יעילות הייצור, דרך אוטומציה של שירותים ועד יישומים ביתיים ותעשייתיים.


5. תחום האנרגיה: "גדל כמו אש בשדה קוצים"

מעבר להתמקדות בעולם הרכב, טסלה ממשיכה לפתח את פעילותה בתחום האנרגיה הירוקה. מאסק תיאר את הגידול במגזר האנרגיה של החברה כ"מתפשט כמו אש בשדה קוצים", ורמז כי 2024 תהיה שנה שבה השימוש במערכות אגירת אנרגיה כדוגמת Powerwall ו-Mega Pack צפוי להכפיל את עצמו בהשוואה לשנה הקודמת.

בכך ממשיך מאסק להדגיש את חזון החברה העוסק לא רק בייצור רכב חשמלי אלא גם בפתרונות אנרגטיים מקיימים, במטרה להפחית את פליטות הפחמן הגלובליות ולתמוך בכלכלה מבוססת אנרגיות מתחדשות.


6. מבט לעתיד: 2026 "תהיה אפית", ו-2027 ו-2028 "טובות בצורה מגוחכת"

לפי מאסק, 2026 צפויה להיות שנה "אפית" מבחינת ההשקות וההתקדמות הטכנולוגית של טסלה. עוד הוסיף כי 2027 ו-2028 עשויות להיות "טובות בצורה מגוחכת" בעיני החברה והמשקיעים. למעשה, מדובר באמירה המעידה על אמונה איתנה בהמשך ההתפתחות המהירה של תחומי ה-AI, האוטונומיה ודגמי הרכב העתידיים.

במקביל, מאסק הכיר בקשיים ובתחרות שעומדים בפתח – בעיקר בסין ובארה"ב, שני השווקים הגדולים והחשובים ביותר לרכב חשמלי. עם זאת, הוא סבור כי טסלה נמצאת בעמדה מובילה מספיק כדי לעמוד בלחצי התחרות, ואף שוקלת שיתופי פעולה והסכמי רישוי לטכנולוגיית ה-FSD עם יצרניות רכב ותיקות.


סיכום

שיחת הרווחים האחרונה של טסלה מציגה חזון נרחב ועתיר שאיפות: שילוב מתקדם של בינה מלאכותית, ייצור רכבים אוטונומיים בהיקפים גדולים, רובוטיקה אנושית ופתרונות אנרגיה ירוקה. אילון מאסק טוען שהשנים הקרובות יביאו קפיצת מדרגה של ממש עבור טסלה, לצד הסתמכות על שיתופי פעולה רגולטוריים ועסקיים, ועל הנהלה שמתמקדת בהפקת מוצרי הייטק חכמים ובני קיימא.

האם טסלה אכן תהפוך לחברה בעלת השווי הגדול בעולם, כפי שמאסק חוזה? ימים יגידו. אולם כבר כעת ברור שהיא משקיעה מאמצים כבירים בטכנולוגיות מתקדמות ובמודלים עסקיים שמטרתם לשנות את כללי המשחק בתחומי התחבורה, האנרגיה והבינה המלאכותית, ולהשאיר את המשקיעים – וגם את המתחרים – במתח לקראת הצעד הבא.

המידע במאמר זה מסופק למטרות אינפורמטיביות בלבד ואינו מהווה ייעוץ פיננסי ו/או המלצה. ייתכנו טעויות ו/או אי דיוקים בתוכן המאמר, ועל המשתמש לבדוק ולאמת אותם לאחר חקירה ולמידה במקורות נוספים. כל מי שמשתמש במידע המובא במאמר עושה זאת על דעתו ואחריותו בלבד.

התמיכה שלכם חשובה לנו! אם נהנתם מהתוכן שלנו נשמח שתשתפו את הכתבה ♥