בעידן בו טכנולוגיות הרכב מתפתחות בקצב מסחרר, ובפרט בתחום הנהיגה האוטונומית, טכנולוגיית הליידאר (Light Detection and Ranging) הייתה לאורך זמן מוקד למחלוקות רבות. לאחרונה, נראה כי המחלוקת סביב השימוש בטכנולוגיה זו מגיעה לשיא, עם מספר שחקנים מרכזיים בתעשייה המאותתים על התרחקות מטכנולוגיה זו, תהליך שהולך ומתחזק מזה מספר שנים.
החזון של אילון מאסק או הטעיה?
אילון מאסק, הידוע בהצהרותיו הנועזות, כינה את הליידאר כ"טעות של טירונים" כבר בשנת 2019, וטען כי מדובר בהוצאה מיותרת לרכבים אוטונומיים. החזון שלו עבור טסלה תמיד נטה לכיוון מערכת מבוססת מצלמות, אשר לטענתו תוכל להשיג יכולות נהיגה אוטונומיות מלאות ללא צורך בחיישנים כמו ליידאר, אותם הוא מחשיב כעודפים ולא נחוצים.
השפעת השינוי בתעשייה – הוכחה לצדקת הביקורת של מאסק?
המהלכים האחרונים מצד שחקנים בתעשייה עשויים להצביע על כך שהביקורת של מאסק צוברת תאוצה. יצרנית הרכב הסינית XPeng הודיעה על תוכניותיה לזנוח את השימוש בליידאר, במטרה לאמץ גישה חסכונית יותר לפיתוח טכנולוגיות נהיגה אוטונומית. בנוסף, מובילאיי (Mobileye), מובילה בתחום הטכנולוגיה לרכבים אוטונומיים, החליטה להפסיק את פיתוח מערכות הליידאר שלה. החלטה זו, שמשפיעה על כ-100 עובדים, מסמלת פנייה אסטרטגית לכיוון טכנולוגיות חיישנים אחרות כמו מכ"ם מבוסס דימות וראיית מחשב, שלטענת מובילאיי מסוגלות להציע ביצועים דומים או אף טובים יותר, ובעלויות נמוכות יותר.
הקשיים של לומינאר – סימפטום למגמות רחבות יותר?
הפיטורים בחברת לומינאר (Luminar), חברה שהייתה בחזית טכנולוגיית הליידאר לרכבים אוטונומיים, מדגישים את האתגרים העומדים בפני חברות הממוקדות בטכנולוגיה זו. ההחלטה של לומינאר לקצץ כ-20% מכוח האדם במסגרת תהליך ארגון מחדש, מצביעה לא רק על בעיות תפעול פנימיות, אלא גם על חשש שוק כללי מאימוץ מלא של הליידאר, בעיקר בשל העלויות הגבוהות והוויכוח המתמשך על נחיצותו.
פרספקטיבה רחבה יותר על דעיכת הליידאר
השינוי מהליידאר אינו נובע רק משיקולי עלות, אלא גם משיקולים פילוסופיים והתפתחות טכנולוגית. מבקרים טוענים כי למרות שהליידאר מספק מיפוי תלת-ממדי ברזולוציה גבוהה, הוא אינו הכרחי להשגת אוטונומיה מלאה. חברות כמו טסלה, שמסתמכות רבות על מערכות ראייה מבוססות מצלמות, מאמינות שמכונות הלמידה יכולות לפצות על היעדר הליידאר באמצעות עיבוד נתונים ממצלמות בזמן אמת, דבר שעשוי להוביל להורדת עלויות ולהקטנת תלות בחומרה.
השלכות על עתיד הנהיגה האוטונומית
מגמה זו עשויה להצביע על מעבר רחב יותר בתעשייה למערכות מבוססות ראייה או גישה היברידית, שעדיין תכלול את הליידאר אך בתפקיד משני יותר. השינויים הללו עשויים להוביל ל:
- הורדת עלויות: צמצום השימוש בליידאר או הוצאתו מהמערכת יכולה להפחית בצורה משמעותית את עלויות הטכנולוגיה לרכבים אוטונומיים, מה שיעשה אותה נגישה יותר.
- חדשנות במערכות ראייה: התמקדות מוגברת במערכות ראייה עשויה להוביל לפריצות דרך ב-AI ולמידת מכונה, שיחוללו שינויים בדרך בה רכבים מפרשים את סביבתם.
- קונסולידציה בשוק: חברות שהשקיעו רבות בטכנולוגיית ליידאר עשויות לעמוד בפני צורך באיחוד או שינוי כיוון לטכנולוגיות אחרות, מה שישנה את הנוף התחרותי בשוק.
סיכום
הירידה בהתלהבות מטכנולוגיית הליידאר בתעשיית הרכב, כפי שניתן לראות מההחלטות התאגידיות האחרונות, אולי לא מסמלת את סופה של הטכנולוגיה, אך בהחלט מעידה על הערכה מחדש של תפקידה בעתיד הנהיגה האוטונומית. האם מדובר בכיול זמני או במעבר קבוע מהליידאר? רק הזמן יגיד. עם זאת, נכון לעכשיו, נראה שהתעשייה מהמרת על חזון בו מצלמות ותוכנה עשויות להספיק כדי לנווט את הדרך קדימה.
המידע במאמר זה מסופק למטרות אינפורמטיביות בלבד ואינו מהווה ייעוץ פיננסי ו/או המלצה. ייתכנו טעויות ו/או אי דיוקים בתוכן המאמר, ועל המשתמש לבדוק ולאמת אותם לאחר חקירה ולמידה במקורות נוספים. כל מי שמשתמש במידע המובא במאמר עושה זאת על דעתו ואחריותו בלבד.